Sunday, September 1, 2013

Tarbiah dan Perjuangan Ikhwan Muslimin



Ternyata tarbiah itu sangat diperlukan ketika jiwa dipuncak amarahnya. Tarbiah adalah senjata terakhir bagi jiwa. Tanpa tarbiah , akan berlaku kerosakan pada jiwa.

Ahli Ikhwan Muslimun telah merealisasikan tarbiah mereka dengan duduk dan bersabar di atas ujian yang menimpa mereka. Walaupun pejabat mereka dibakar dan dimusnahkan, walaupun pemimpin dan ahli mereka diserang dan ditangkap, walaupun ramai pemuda mereka sudah terkorban dan syahid, walaupun Dr Muhammad Mursi digulingkan dan dijatuhkan secara tidak sah. Namun mereka berhimpun dengan aman dan mendengar arahan pimpinan mereka untuk tidak mencetuskan provokasi.

Itulah nilai dan kesan tarbiah. Tarbiah untuk taat dan patuh kepada arahan. Walaupun di kalangan mereka terdiri dari golongan intelektual , para sarjana dan ulama pelbagai bidang namun taat dan patuh kepada arahan adalah lambang ketinggian tarbiah mereka.

Siapa yang mampu menduga ketentuan Allah. Sepatutnya calon Presiden utama bagi
Ikhwan Muslimun ialah Ir Khairat Shatir . Namun di saat-saat akhir, mereka terpaksa menukar calon kepada Dr Muhammad Mursi sebagai calon simpanan Ikhwan Muslimun. Taat dan patuhnya Dr Muhammad Mursi dari seorang anggota Maktab Irsyad , seterusnya diarahkan mengetuai Freedom And Justice Party , dan diarahkan untuk bertanding sebagai Presiden Mesir adalah secebis ibrah kepada kita bagaimana Dr Muhammad Mursi begitu menjunjungi arahan jamaah tanpa ada rasa ragu-ragu.

Teringat satu syair yang popular dikalangan Ikhwan Muslimin :

Wahai ikhwan, janganlah kalian merasa ragu. Jangan! Jangan! Jangan!
Dengan apa yang ada di sekeliling kalian kerana (temujanji kita di telaga syurga) bersama Ar-Rasul Muhammad s.a.w

Syurga Firdaus telah memanggilmu maka segeralah menyahutnya.
Rasa izzah dan gembiralah dalam dakwah Islam

Sesungguhnya tempat tidur kita adalah jihad yang menjadi jalan kita.
Dan darah syuhada’ kita yang mula mengalir

No comments:

Post a Comment